logo

شرکت آرمان پرداز یکتا

شرکت آرمان (آذر پناه سابق) در سال ۱۳۷۰ با ایجاد گروه‌های متخصص متشکل از کارشناسان فنی و بازرگانی باتجارب تولید و فروش فعالیت می نمایند. این شرکت با بیست و پنج سال تجربه همواره تلاش دارد دقیق‌ترین و با کیفیت‌ترین محصولات را به مشتریان عرضه نماید.
info@armanpy.com
26111090

نساجی

نساجی

  • آب اکسیژنه(هیدروژن پراکساید) : آب اکسیژنه خالص H2O2 یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ می باشد . اکسیژن برای سفید کردن و اکسید کردن را میتوان از ترکیباتی که به آسانی به گاز تبدیل می شوند ، مانند آب اکسیژنه ، H2O2  پراکسید سدیم دانه ای ، Na2O2  ، به دست آورد .درجه از لحاظ شیمیایی خالص آب اکسیژنه ، مایعی است بی رنگ با ۹۰% H2O2  و ۱۰% آب . وزن مخصوص آن ۳۹/۱ است . محتوی ۴۲ درصد وزنی اکسیژن فعال ، و یک حجم آن ۴۱۰ حجم گاز اکسیژن می دهد . درجات اکسایشی و سفید کردنی آن محتوی ۵/۲۷ و ۳۵ درصد H2O2 است . به عنوان اکسنده در سوخت های مایع نیز به کار برده می شود . انواع مواد شیمیایی برای تأمین اکسیژن جهت فعل و انفعالات شیمیایی به کار برده می شود .

 

 

  • اسید استیک : اسید استیک خالص مایعی بی رنگ با بویی تیز ، مایعی خورنده و قابل اشتعال می باشد این مایع در ۱۶.۶ درجه سانتی گراد منجمد می شود . اسید استیک در محلول های آبی می تواند تفکیک شده و یون استات تولید کند . PH آن برابر ۴.۸ می باشد ، یعنی در PH=4.8 نیمی از مولکول های اسید استیک در محلول آبی به صورت یون استات هستند .

اسید استیک در حالت بخار شامل دیمرهایی از دو مولکول اسید استیک می باشد که با پیوند هیدروژنی با یکدیگر ارتباط دارند . بنابراین اسید استیک در حالت گازی از قانون گازهای ایده آل تبعیت نمی کند . خواص عمومی اسید استیک مانند سایر اسیدهای کربوکسیلیک می باشد . اسید استیک با الکلها و آمین واکنش داده و به ترتیب تولید استروآمید می کند همچنین در اثر واکنش با آلکن ها تولید استر استات می کند . این اسید در اثر حرارت تا دماهای بالاتر از ۴۴ درجه سانتی گراد تجزیه شده و تولید CO 2 و متان می کند .

 

  • کربنات سدیم سبک : اسم کلی کربنات سدیم بدون آب ، NaCo ، است که مهمترین قلیایی صنعتی است . جسمی کلوخه ای به رنگ سفید مایل به خاکستری است هنگامی که حرارت داده شود آب آن تبلور خود را از دست می دهد . به صورت متبلور آبدار آن ، ۱OH2O ، Na2Co2 ، جهت مصارف خانگی ، سود رختشویی ، بلورهای سودا ، نمک سودا نامیده می شود ، که از جوش شیرین ، که کربنات هیدروژن سدیم ، یا بی کربنات سدیم ، NaHCo3 ، است متمایز می باشد  .

 

  • پلی ونیل الکل : پلی وینیل الکل خالص (PVOH) یک پلیمر سنتزی محلول در آب و بصورت پودر سفید رنگ قابل ذوب می باشد که در دمای C°۲۳۰ تجزیه می شود PVOH از یک خاصیت بسیار جذاب برخوردار است و آن، قابلیت تجزیه بیولوژیکی است. مونومرهای وینیل الکل ضعیف هستند و PVOH از جایگزینی گروه استات در وینیل استات با گروههای هیدروکسیل تهیه می شود؛

در بازار منسوجات، جایی که از PVOH در مرحله  آهار زدن نخ ها استفاده می شود تا در طول فرایند بافندگی پاره نشوند، PVOH بر اساس نوع نخ، نوع ماشین و ترکیبات دیگر محلول آهار زنی انتخاب می شود مثل آهار، گرانروی، مقاومت در برابر سایش و سهولت حذف محلول بعد از پارچه بافی.

 

  • هیدروسولفیت سدیم : سدیم هیدروسولفیت یکی ازمهمترین مواد شیمیایی درصنایع رنگرزی و چاپ می باشد. سدیم هیدروسولفیت را می توان کاهنده بسیارقوی بشمارآورد که بربسیاری ازرنگینه ها مخصوصاَ رنگ های خمره ای موثر است وآنها را به شکل انحلال پذیر می کاهد. ازاین کاهنده در جدا کردن برخی رنگینه ها از پارچه و صابونها استفاده می شود. درصنعت رنگرزی به این ماده هیدرو می گویند. درصنعت خمیر چوب و کاغذ درحال حاضربه جای روی از سدیم هیدروسولفیت استفاده می کنند تا مقررات مربوط به عدم استفاده از روی را رعایت کرده باشند. درصنایع مرتبط با خاک برای جدا کردن رنگ قرمزآهنی ازخاک درساخت کاغذ برقی و چینی ازهیدرو استفاده می کنند .ازاین ترکیب به مقدارزیاد دررنگرزی پارچه جین با رنگ نیل استفاده می شود.

 

  • بی کربنات سدیم : بی کربنات سدیم یا جوش شیرین با فرمول NaHCO۳ یکی از نمکهای سدیم در ترکیب با کربنیک اسید است که تنها یک هیدروژن اسیدی این ترکیب با سدیم جایگزین شده‌است. این ترکیب، بی‌بو و بی‌طعم است که کمی دارای خاصیت بازی است و به صورت پودر سپید یا بلورین است. بی‌کربنات جاذب رطوبت و بوگیر است.

یکی از بارزترین مصارف سدیم بی کربنات در تولید پارچه های پشمی و ابریشمی است. صنعت نساجی، از جوش شیرین برای رنگرزی و چاپ پارچه استفاده وسیعی می کند. صنعت دباغی نیز بی کربنات سدیم را بعنوان یک عامل خنثی کننده مواد رنگرزی در فراینده رنگ استفاده می کند .

صنعت پلیمر جوش شیرین استفاده گسترده ای بعنوان کاتالیزور و تصفیه کننده در فرایند تولید پلیمرها و پلاستیک های پیچیده دارد. لاستیک و پلاستیک بدلیل اینکه بی کربنات سدیم، دی اکسید کربن آزاد می کند بنابراین بعنوان عامل فوم ساز در فرایند تولید لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. دی اکسید کربن آزاد شده برای کنترل شکل محصولاتی که از لاستیک و پلاستیک ساخته می شود کاربرد دارد .

 

  • سولفات آلومینیوم : پتاسیم بلوری رنگ تا سفید رنگ به فرمول ، ۱۲H2O ، KA1(so4)2 یا {( KA1(H2O6} 6H2O است ، که در طبیعت به رنگ کانی کلونیت و نیز به صورت ترکیب دو کانی آلونیت یافت می شود .

همچنین زاج سفید جهت تمیز از سایر اشکال زاج ها ، نامیده می شود . به عنوان ماده افزودنی (کمکی) در صنایع چرم و نساجی ، در آهارزنی کاغذ ، به عنوان دندانه در رزنگرزی ، در داروها به عنوان قابض ، و در نانوایی به کاربرده می شود .

۸ – سولفات سدیم :

سدیم سولفات یکی از عمومی ترین مواد بسیاری از آب های معدنی همانند آب دریا می باشد، همچنین سولفات در ریزش های جوی وجود داشته و یکی از اصلی ترین محلولهای موجود در برف و باران می باشد. بسیاری از دریاچه های شور در سرتاسر دنیا مقادیر مختلفی سولفات سدیم دارند. این ماده از نظر شیمیایی بسیار پایدار است .

کاربرد در صنعت:

خوراک دام

صنایع داروسازی

صنایع شیشه سازی

صنایع پودر شوینده و پاک کننده

صنایع بافندگی و صنعت رنگرزی

صنایع نظامی ,عکاسی, سولفور سدیم

صنایع کاغذ ( کاغذ کرافت ) و غیره ….

 

 

  • متابی سولفیت سدیم : سدیم متابی‌سولفیت یا سدیم پیروسولفیت  ، یک ترکیب غیر آلی فرمول شیمیایی Na۲S۲O۵ است. این ماده گاهی اوقات به عنوان دی سدیم (metabisulfite) نامیده می شود. از این ترکیب اکثراً به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و نگهدارنده استفاده می شود.
    سدیم متابی سولفیت پودر کریستال شده سولفور دی اکسید با چگالی بین ۱ تا ۱.۲ Kg/l است و در دمای بالای ۱۲۰ °C تجزیه می گردد. اگر محفظه ای که محلول در آن واقع شده کاملاً عایق بندی نشده باشد به سرعت با رطوبت هوا ترکیب شده و اکسیده می گردد. مقدار آب جذب شده توسط محصول در محفظه بسته به میزان نفوذ بستگی دارد که آن نیز به نوبه خود به درجه حرارت و رطوبت نسبی بستگی دارد. در شرایط نگهداری غلط ، ممکن است به تشکیل دانه های سخت در محصول منجر گردد. تمام انواع سدیم متابی سولفایت به راحتی در آب حل می شوند. در محلولهای آبی به شکل سدیم بی سولفیت است.

 

 

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر

نظر
نام
ایمیل
وبسایت